22-01-08

Hubble Ruimtetelescoop ontdekt donkere materie

DONKEREMATERIEOpnames van de Hubble Ruimtetelescoop hebben een spookachtige ring van donkere materie aangetoond die zeer lang geleden gevormd werd tijdens een geweldige botsing tussen twee massieve melkwegclusters. De ontdekking van de ring is een van de sterkste bewijzen dat donkere materie bestaat. Astronomen hebben lange tijd gedacht dat die donkere materie een extra bron van zwaartekracht is bij melkwegclusters. Men weet niet juist wat donkere materie is. Men veronderstelt dat het een soort van elementaire deeltjes zijn. De ontdekking was onverwacht...Het gebeurde toen men de melkwegcluster Cl 0024 +17 (ZwCl 0024 +1652), gelegen op 5 miljard lichtjaar vanaf de Aarde bekeek. Het bestaan van de donkere materie kan afgeleid worden door het observeren van hoe de zwaartekracht het licht van verre melkwegstelsels afbuigt.Donkere materie vormt samen met donkere energie het grootste deel van het heelal. Gewone materie, zoals sterren en planeten, omvat slechts een paar procent. Donkere materie opsporen is geen gemakkelijke opgave omdat er geen lichtbron of lichtweerkaatsing is. Astronomen kunnen alleen detecteren hoe de zwaartekracht het licht beïnvloedt.

De commentaren zijn gesloten.